Snel gestructureerd nieuwe contentmarketing ideeën ontdekken?
Contentmarketing: snel en gestructureerd nieuwe ideeën ontdekken
Contentcreatie. Weet je niet welke kennis je nu weer moet gaan delen om online zichtbaar en vindbaar te zijn en blijven?
Of denk je dat je niets ‘nieuws’ te melden hebt, dat je klanten toch niet zitten te wachten op jouw verhalen?
Gaat het er eigenlijk nog wat te ad hoc aan toe, als het over contentmarketing gaat?
Wat als je inspiratie voor contentcreatie stokt?
Laten we er even vanuit gaan dat je nog geen geoliede contentmarketingmachine tot je beschikking hebt. Wat kun je dan toch doen om het jezelf makkelijker te maken en ook meteen een meer gestructureerde aanpak te hanteren: waarom je deelt wat je deelt en voor wie, hoe en wanneer.
Een goed begin kun je maken door vanuit je kennisleiderschap te gaan werken. Dit kun je heel ingewikkeld maken, of niet. Ik heb de voorkeur voor een hele praktische aanpak waarmee je vandaag nog aan de slag kunt.
Het content- ecosysteem
Mocht dat ook jouw manier van werken zijn, dan heb ik een interessante, praktische en eenvoudige (brainstorm)oefening voor je. Hiermee breng je eenvoudig in grote lijnen ‘het content-ecosysteem’ in kaart van jouw expertise en alles daaromheen. Datgene waarmee je graag zichtbaar en vindbaar bent en waarop je dus online gevonden wilt worden door je ideale klanten.
De Contentboom
‘De contentboom’, zo noem ik deze oefening. Belangrijk is het om zoals altijd vanuit je je bedrijfsDNA te redeneren. Ofwel, zorg dat je content herkenbaar is als specifiek dat van jouw bedrijf. Zorg ook dat de content die je deelt direct of indirect bijdraagt aan je kennisleiderschap zoals je dat voor ogen hebt.
- Teken eerst de stam van de boom. Zet hierin het hoofdonderwerp waarop jij door de markt herkent en erkent wil worden. Je kennisleiderschap dus. Zodra klanten behoefte hebben aan een oplossing voor hun probleem op dit vlak, moeten ze dus aan jou, jouw expertise en jouw bedrijf denken.Zie ter inspiratie mijn eigen contentboom (let daarbij niet op mijn grandioze tekentalent): bouwen aan kennisleiderschap rondom ‘online B2B marketing’.
- Teken vervolgens de takken van de boom. Dit zijn de onderwerpen die logischerwijs voortvloeien uit je kennisleiderschap. Om consequent te bouwen aan kennisleiderschap moet je direct en indirect je kennis hierover en visie hierop blijven delen met de markt in de vorm van content over deze onderwerpen. Wat ik wil bereiken namelijk, is dat zij dankzij de content die ik over deze onderwerpen deel, overtuigd raken dat ik de geschikte persoon ben om hun probleem met ze op te lossen.Zie opnieuw mijn contentboom: onderwerpen als ‘inbound marketing’, ‘contentmarketing’ en ‘zakelijke social media’, zijn allemaal onderdeel van het kennisleiderschap ‘online B2B marketing’ dat ik wil uitbouwen bij mijn ideale klanten.
- Maar hier blijft het niet bij, want dan ben je waarschijnlijk (opnieuw) te snel inspiratieloos. Teken daarom zijtakken (zie mijn voorbeeld) aan de takken die je al getekend hebt. Deze zijtakken zijn weer subonderwerpen die ook weer allemaal aparte gedetailleerdere verhalen kunnen vormen. Je gaat hiermee meer de diepte in rondom een onderwerp.
- Mocht je in een flow komen, teken dan ook nog de blaadjes aan de boom. Dit zijn weer allemaal detailboodschappen (de ‘snackable’ content, zoals de blog die je nu aan het lezen bent) die bijdragen aan het kennisleiderschap dat je wil uitdragen.
Je contentboom is nooit volgroeid
Oh ja, de boom is – net als in de natuur – nooit klaar met groeien. De stam groeit, de takken groeien, de blaadjes groeien, vallen af en er groeien weer nieuwe aan… Blijf je jouw boom goed verzorgen, dan helpt je dat te bouwen aan een ‘gezond’ kennisleiderschap.
Je kunt deze oefening in je eentje doen. De boom groeit waarschijnlijk beter, weelderiger en sneller door de oefening met je collega’s samen te doen.
Heb je ‘m ingevuld dan is er ‘een gouden regel’ als je al deze contentinspiratie te gelde gaat maken. Zorg dat het relevante boodschappen zijn voor jouw publiek. Oftewel, zorg dat je vanuit je klant redeneert in je uiting, niet vanuit je eigen perspectief.
En heb je eenmaal takken, zijtakken en blaadjes (je kennis, ervaringen en verhalen) in beeld? Deel deze dan in verschillende contentvormen. Tekst, beeld, geluid en/of bewegend beeld dus, daar waar jouw ideale klanten zich oriënteren!
Ik ben benieuwd hoe deze contentboom-oefening je bevalt, laat je het me weten?
Wil je praktisch aan de slag met contentmarketing en contentcreatie, wellicht is één van mijn workshops dan iets voor jou en je collega’s.
Neem hiervoor vrijblijvend contact met me op.
Lees verder: Contentmarketing: ‘We hebben niks nieuws te melden’
Contentmarketing Weet je niet wat je nu weer moet delen online? Is alles in jouw ogen oud nieuws, want het is al eens gemeld? Zonde! Als je namelijk je kennis niet deelt online, denken potentiële klanten vroeg of laat dat je de kennis niet hebt. En mag je dus niet meedoen in die online ...
Hele interessante artikel. Wanneer je vind dat je niets hebt om te schrijven kan dat best wel lastig overkomen. Dit artikel geeft een bijzondere tip aan. Dit kan een begin vormen voor contentmarketing. En zodoende kun je verder gaan. Bedankt voor deze informatie.
Dank voor je reactie Ramon en graag gedaan!