Employee advocacy: medewerkers als online ambassadeurs

De kracht van medewerkers als online ambassadeurs

employee advocacy

Ben je net gewend aan de term ‘inbound marketing’ en heb je misschien al (wat) stappen gezet in deze richting, beginnen die marketeers weer over iets anders… ‘Employee advocacy’… Gelukkig is de inhoud niet nieuw en liggen deze marketingtermen in elkaars verlengde, mooier nog, ze versterken elkaar als je ‘t goed aanpakt.

Bij inbound marketing deel je de kennis, ervaringen en verhalen van je bedrijf, waardoor je online gevonden wordt door potentiële klanten, zodra ze op zoek gaan naar een oplossing voor het probleem dat ze hebben. Je zet een magneet in werking dus.

Wat heeft employee advocacy daar dan mee te maken? Je medewerkers vormen het magnetisch veld. Zij delen zelf – als ambassadeurs van je bedrijf – hun kennis, ervaringen en verhalen online, zodat de magneet groot en sterk genoeg wordt om effectief zijn werk te kunnen doen…

Waarom employee advocacy en online ambassadeurs inzetten?

Wist je dat mensen online liever andere mensen volgen dan bedrijven? Mensen vinden andere mensen namelijk betrouwbaarder dan bedrijven, blijkt uit onderzoek.

Medewerkers hebben bij elkaar gemiddeld tien keer zoveel connecties op LinkedIn dan de bedrijfspagina van het bedrijf waar ze werken.

En wist je dat berichten gemiddeld maar liefst 561% meer bereik hebben, wanneer ze gedeeld worden via medewerkers in plaats van via bedrijfspagina’s? Dat komt doordat ‘connecties’ berichten actiever liken, reageren of delen van mensen die ze het gunnen, dan van bedrijven.

Maar het komt zeker ook door de algoritmes van social media, die gesprekken tussen mensen onderling veel vaker en sneller tonen dan berichten van bedrijven.

De echte kracht van collega’s die zich als online ambassadeurs inzetten, zit ‘m erin dat deze collega’s de menselijke kant van je bedrijf laten zien. Je geeft je bedrijf letterlijk gezichten. Dit draagt bij aan de geloofwaardigheid en zorgt snel voor een beter bereik. En dat is wat je kunt bereiken met employee advocacy.

“Tevreden medewerkers zijn magneten voor klanten.”

90-9-1 regel in social media

90-9-1 regel social media

Nu is het zo dat op social media -en dat geldt zeker ook voor bouwgerelateerde branches- gemiddeld slechts 1% van de mensen zelf berichten deelt, 9% weleens op anderen reageert en maar liefst 90% alleen maar leest of kijkt!

Erg zonde natuurlijk. Want kijken is niet hetzelfde als delen en het olievlek-effect (meer bereik en betrokkenheid) blijft daardoor vaak uit…

 

 

Hier ligt dus een enorme kans om via je medewerkers je bedrijf veel beter op de kaart te zetten door hen actief te laten reageren op berichten. Liever nog hen te stimuleren om hun eigen kennis, ervaringen en verhalen te creëren en delen (dat is dus employee advocacy in de praktijk).

Waarom zouden medewerkers online ambassadeurs willen worden?

Tijdgebrek, drempelvrees, ik hoor in de praktijk allerlei argumenten waarom ze het niet (willen of kunnen) doen. Dus een interessante vraag is; ‘Waarom zouden jouw collega’s wel actief gaan delen?’ Omdat het hen heel wat op kan leveren. Uiteraard moet je dit als bedrijf benadrukken en actief stimuleren.

Je kunt hen bijvoorbeeld met de volgende argumenten overtuigen:

  • Medewerkers vergroten hun interne zichtbaarheid
  • Doordat ze actief delen, groeit hun relevante netwerk
  • Het stimuleert hun persoonlijke en professionele groei
  • Ze bouwen aan hun status als kennisleider
  • Als ze actief bijdragen, kunnen ze voor het bedrijf (mede) echt het verschil maken.

Wat kunnen ambassadeurs online delen?

Je kunt je employee advocacy strategie beginnen met het beantwoorden van de door klanten meest gestelde vragen (FAQ’s). Die worden vaak toch al aan medewerkers gesteld. Haal als marketeer de antwoorden – de kennis, ervaringen en verhalen – op in je bedrijf, door te faciliteren en je collega’s hierin te stimuleren (door middel van bloginterviews bijvoorbeeld).

Laat hen op hun eigen manier zo de meest gestelde vragen van klanten beantwoorden. En laat ze online vooral ook actief in gesprek gaan met vakgenoten, bestaande – en potentiële klanten en beïnvloeders. Te vaak zie ik nog dat die ruimte onvoldoende geboden wordt. Zonde! Vooral ook omdat je kans laat liggen om waardevolle kennis van buiten naar binnen te halen.

Giet het vervolgens in de contentvorm(en) die de voorkeur van je klanten geniet (blogs, vlogs, foto’s, podcasts…) en laat je collega’s dat actief op hun eigen manier en in hun eigen woorden delen met hun netwerk. Als het goed is, bevinden zij zich namelijk al in de voorkeurskanalen van je klanten en zo niet, help ze daarin een netwerk op te bouwen. Denk daarbij ook aan de beïnvloeders van je klanten. Zorg dat zij ook voldoende in de netwerken vertegenwoordigd zijn of zelfs ook als online ambassadeurs voor je optreden.

Ondersteuning nodig bij inbound marketing of employee advocacy? Laat het me weten, ik help je graag.

De magneetwerking van medewerkers als online ambassadeurs

Online ambassadeursKruip in de huid van je klanten en laat je collega’s bijdragen aan een behulpzame en boeiende klantervaring, door tijdens de zoektocht van de klant waardevolle kennis te bieden.

Ondertussen krijgen je (potentiële) klanten dankzij al die stukjes en beetjes een helder beeld van je bedrijf, de cultuur en de passende oplossingen die jij kunt bieden voor zijn of haar probleem.

Op dat moment werkt de magneet optimaal en dat is de kracht van employee advocacy; het inzetten van medewerkers als online ambassadeurs.

 

Deze blogpost over employee advocacy verscheen eerder als bijdrage op Bouwkennisblog.

Geef een reactie op “Employee advocacy: medewerkers als online ambassadeurs”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

* = verplicht veld

Snel gestructureerd nieuwe contentmarketing ideeën ontdekken?

Contentmarketing: snel en gestructureerd nieuwe ideeën ontdekken   Contentcreatie. Weet je niet welke kennis je nu weer moet gaan delen om online zichtbaar en vindbaar te zijn en blijven? Of denk je dat je niets ‘nieuws’ te melden hebt, dat je klanten toch niet zitten te wachten op jouw verhalen? Gaat het er eigenlijk nog …

Employee advocacy: medewerkers als online ambassadeurs

Checklist zakelijk vloggen

meer blogs

klantmagneet worden

Hoe word je een magneet voor klanten? Hoe word je klantmagneet? Door consequent te bouwen aan vertrouwen. Door je relevante expertise te delen en zo kennisleiderschap te veroveren bij je klanten. Zodat klanten je gaan zien als de gids tijdens hun koopreis, de expert, de bron voor informatie en de adviseur die hen verder helpt. …

3 vragen voor effectieve content

Enthousiasme overtuigt

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
* = verplicht veld
sluiten