Oprechte marketing

Oprechte marketingOprechte marketing? Ja, want wij marketeers hebben in de afgelopen jaren een beroerde reputatie opgebouwd rondom ons vakgebied. Wie vertrouwt reclame eigenlijk nog? Wie wil er nog lastig gevallen worden tijdens het eten? Zelfs de grootste leek neemt een wantrouwend houding aan, als het gaat om commerciële boodschappen. Je zou daarom zeggen dat in deze tijd van transparantie we eens goed achter onze oren gingen krabben.

Klantproces zonder frictie

Is het nog wel slim om op die ingeslagen weg door te gaan? Is het niet beter om manipulatie en misleiding achter ons te laten? En oprecht je aanbod te gaan vermarkten? Digitalisering, technologie en internet hebben ons inmiddels een aantal dingen duidelijk gemaakt: alles moet sneller, makkelijker en nuttiger.

Oftewel, er mag geen frictie meer zijn in het klantproces. Als klanten hun verwachtingen naar beneden bij moeten stellen, is er sprake van frictie. En niet zo’n beetje ook.

Opgestapelde schending van vertrouwen

Hoe we onze ‘marketingreputatie’ eigenhandig naar de haaien helpen? Het zal een optelsom van verschillende invloeden zijn. Van misbruik van beschikbare data (gepersonaliseerde – lees hogere – prijzen op basis van je zoekhistorie), te bizarre lachwekkende (flut)namen om ‘technologische nieuwigheden’ aan te kondigen (schoonheidsbranche), tot manipulatieve verleidingstechnieken (lokprijzen in de reisbranche) of gewoon keihard liegen (voorbeelden in de financiële sector).

Lees verder over oprechte marketing op Marketingfacts, waar dit artikel eerder verscheen.

Reageren kan onderaan deze pagina.

 

Lees verder: Egoloze marketing, wie durft?

Het is 1984. Boven in een kamertje speelt een vijfjarig meisje. Ze heeft hoogrode koontjes en vrolijke springstaartjes. Op alles dat ze tegenkomt, is ze ijverig prijskaartjes aan het plakken. Durf je stilletjes om het hoekje te kijken, dan laat ze je pas gaan als ze je alles heeft kunnen laten zien. Maar iets kopen? ...

Lees verder: Zonder verbinding stort de boel in elkaar

“Zonder verbinding stort de boel in elkaar”. Die oneliner schotelde Maxime Verhagen me voor toen ik hem spontaan interviewde over ‘verbinden in de bouw’, tijdens het Duurzame Bouwvrouw Award 2015 nominatie event van Dubotechniek Bedrijven in Zaltbommel, waar ik voor die gelegenheid een workshop bloggen mocht verzorgen. Verbinden in de bouw? Daarin kan volgens Maxime Verhagen – ...

Geef een reactie op “Oprechte marketing”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

Kennisleiderschap om met je bedrijf te schitteren

Laat dankzij kennisleiderschap je bedrijf schitteren   Kennisleiderschap (of de Engelse marketingterm ‘thought leadership’) komt er op neer dat je jouw klant met jouw expertise een vernieuwende kijk geeft op zijn of haar problemen en worstelingen. De kern van kennisleiderschap is namelijk het bieden van een  op relevante thema’s en dit concreet uitdragen in wat …

Marketingkansen pakken door op trends in te spelen

BedrijfsDNA; wat is het en wat brengt het?

meer blogs

Contentmissie in b2b formuleren

Heb je nog geen volledige contentstragtegie uitgewerkt, maar wil je toch graag werken vanuit een bepaalde basis? Formuleer dan als houvast de contentmissie van je bedrijf. Deze bestaat uit 3 onderdelen.

Toegevoegde waarde in b2b

Achterliggend verlangen van b2b klanten

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
sluiten