Oprechte marketing

Oprechte marketingOprechte marketing? Ja, want wij marketeers hebben in de afgelopen jaren een beroerde reputatie opgebouwd rondom ons vakgebied. Wie vertrouwt reclame eigenlijk nog? Wie wil er nog lastig gevallen worden tijdens het eten? Zelfs de grootste leek neemt een wantrouwend houding aan, als het gaat om commerciële boodschappen. Je zou daarom zeggen dat in deze tijd van transparantie we eens goed achter onze oren gingen krabben.

Klantproces zonder frictie

Is het nog wel slim om op die ingeslagen weg door te gaan? Is het niet beter om manipulatie en misleiding achter ons te laten? En oprecht je aanbod te gaan vermarkten? Digitalisering, technologie en internet hebben ons inmiddels een aantal dingen duidelijk gemaakt: alles moet sneller, makkelijker en nuttiger.

Oftewel, er mag geen frictie meer zijn in het klantproces. Als klanten hun verwachtingen naar beneden bij moeten stellen, is er sprake van frictie. En niet zo’n beetje ook.

Opgestapelde schending van vertrouwen

Hoe we onze ‘marketingreputatie’ eigenhandig naar de haaien helpen? Het zal een optelsom van verschillende invloeden zijn. Van misbruik van beschikbare data (gepersonaliseerde – lees hogere – prijzen op basis van je zoekhistorie), te bizarre lachwekkende (flut)namen om ‘technologische nieuwigheden’ aan te kondigen (schoonheidsbranche), tot manipulatieve verleidingstechnieken (lokprijzen in de reisbranche) of gewoon keihard liegen (voorbeelden in de financiële sector).

Lees verder over oprechte marketing op Marketingfacts, waar dit artikel eerder verscheen.

Reageren kan onderaan deze pagina.

 

Lees verder: Zonder verbinding stort de boel in elkaar

“Zonder verbinding stort de boel in elkaar”. Die oneliner schotelde Maxime Verhagen me voor toen ik hem spontaan interviewde over ‘verbinden in de bouw’, tijdens het Duurzame Bouwvrouw Award 2015 nominatie event van Dubotechniek Bedrijven in Zaltbommel, waar ik voor die gelegenheid een workshop bloggen mocht verzorgen. Verbinden in de bouw? Daarin kan volgens Maxime Verhagen – ...

Geef een reactie op “Oprechte marketing”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

* = verplicht veld

Bescheidenheid siert, maar sla er niet in door

Bescheidenheid en marketing Bij houtverwerkende en houtbewerkende bedrijven die ik van binnen heb bekeken, valt me één ding vaak op. De bescheidenheid. De nuchtere mentaliteit. Die typische ‘doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg’ aanpak. Ik houd ervan. Bescheidenheid is een prachtige eigenschap. Maar in het geval van marketing is het ook al …

Social selling in mijn verkoopproces, waarom zou ik?

Dankzij beleving blijf je tussen de oren van je klant

meer blogs

Mediakanalen kiezen in b2b

Welke mediakanalen kun je nou het beste inzetten om jouw ideale klanten te bereiken?

Juist in b2b doen mensen zaken met mensen

Waardevolle b2b content maken

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
* = verplicht veld
sluiten