Oprechte marketing

Oprechte marketingOprechte marketing? Ja, want wij marketeers hebben in de afgelopen jaren een beroerde reputatie opgebouwd rondom ons vakgebied. Wie vertrouwt reclame eigenlijk nog? Wie wil er nog lastig gevallen worden tijdens het eten? Zelfs de grootste leek neemt een wantrouwend houding aan, als het gaat om commerciële boodschappen. Je zou daarom zeggen dat in deze tijd van transparantie we eens goed achter onze oren gingen krabben.

Klantproces zonder frictie

Is het nog wel slim om op die ingeslagen weg door te gaan? Is het niet beter om manipulatie en misleiding achter ons te laten? En oprecht je aanbod te gaan vermarkten? Digitalisering, technologie en internet hebben ons inmiddels een aantal dingen duidelijk gemaakt: alles moet sneller, makkelijker en nuttiger.

Oftewel, er mag geen frictie meer zijn in het klantproces. Als klanten hun verwachtingen naar beneden bij moeten stellen, is er sprake van frictie. En niet zo’n beetje ook.

Opgestapelde schending van vertrouwen

Hoe we onze ‘marketingreputatie’ eigenhandig naar de haaien helpen? Het zal een optelsom van verschillende invloeden zijn. Van misbruik van beschikbare data (gepersonaliseerde – lees hogere – prijzen op basis van je zoekhistorie), te bizarre lachwekkende (flut)namen om ‘technologische nieuwigheden’ aan te kondigen (schoonheidsbranche), tot manipulatieve verleidingstechnieken (lokprijzen in de reisbranche) of gewoon keihard liegen (voorbeelden in de financiële sector).

Lees verder over oprechte marketing op Marketingfacts, waar dit artikel eerder verscheen.

Reageren kan onderaan deze pagina.

 

Lees verder: Zonder verbinding stort de boel in elkaar

“Zonder verbinding stort de boel in elkaar”. Die oneliner schotelde Maxime Verhagen me voor toen ik hem spontaan interviewde over ‘verbinden in de bouw’, tijdens het Duurzame Bouwvrouw Award 2015 nominatie event van Dubotechniek Bedrijven in Zaltbommel, waar ik voor die gelegenheid een workshop bloggen mocht verzorgen. Verbinden in de bouw? Daarin kan volgens Maxime Verhagen – ...

Lees verder: Egoloze marketing, wie durft?

Het is 1984. Boven in een kamertje speelt een vijfjarig meisje. Ze heeft hoogrode koontjes en vrolijke springstaartjes. Op alles dat ze tegenkomt, is ze ijverig prijskaartjes aan het plakken. Durf je stilletjes om het hoekje te kijken, dan laat ze je pas gaan als ze je alles heeft kunnen laten zien. Maar iets kopen? ...

Geef een reactie op “Oprechte marketing”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

Hoe word jij de vliegende vis in jouw branche?

Tijdens mijn verblijf in Curaçao beleefde ik op een speedboot een werkelijk magisch moment. We schoten met grote snelheid over de zee waarbij er links en rechts van ons honderden vissen uit het water sprongen en een tijdje boven het wateroppervlakte ‘met ons meevlogen’ over de golven. Echt, je moet het je eens voorstellen; je …

Positioneren in de maakindustrie

Duurzame content met een ‘always on’ contentstrategie

meer blogs

Social media; bouwen op geleende grond

Social media; bouwen op geleende grond Wat er momenteel met TikTok gebeurt in Amerika is maar weer een reminder dat je voor de online aanwezigheid, zichtbaarheid en vindbaarheid van je merk niet te afhankelijk moet worden van social media kanalen. Het is namelijk als het bouwen van je huis op een stuk grond dat niet …

Waar draait het om in business-to-business marketing?

Contentmissie in b2b formuleren

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
sluiten