Bewijzen is het nieuwe beweren in B2B marketing
Zo zou je het wel kunnen zeggen, vind ik. We roeptoeteren met z´n allen van alles bij elkaar, maar we vergeten dat de ´bullshit radar´ van onze klanten steeds beter ontwikkeld is. Juist in B2B. Dus voordat je de volgende keer vertelt hoe geweldig je product of dienst is, bedenk dan eerst eens of er niet een andere, betere manier is om dat te doen.
Door het gewoon te laten zien bijvoorbeeld.
Reclame vertrouwen we met z´n allen al lang niet meer. De nee-nee stickers op brievenbussen, bel-me-niet-registers, bel-niet-aan-registers, ze spreken voor zich. In ieder geval zijn dit stuk voor stuk signalen dat we teveel boodschappen te verwerken krijgen met z’n allen (3000 per dag volgens de onderzoekers). En dat we daarom liever zelf bepalen welke informatie we, wanneer tot ons nemen.
En kijk naar jezelf; als je (nog) TV kijkt, dan ga je toch ook juist tijdens de commercials koffie zetten, even naar het toilet of snel een rondje met de hond?
Wat in ieder geval helpt om geloofwaardig over te komen, is dat je het anderen laat vertellen. Spontane reacties van je klanten over wat jij wel en (nog) niet goed doet. Dat werkt nog wel, ook in B2B marketing. We vertrouwen namelijk nog altijd op de mening van anderen. Daar gaan we zelfs graag naar op zoek. Je klanten hebben op die manier niet eens het idee dat je aan het verkopen bent…
Met hartstocht techniek bewijzen
Vooral in bouw- en techniek-gerelateerde branches praten we graag nergens liever over, dan over die bouw en techniek. Over specificaties, processen, methodes, aanpak, cijfers etc. Vaak omdat we er zelf echt dol op zijn. Omdat we de hele dag met onze snufferd diep, heel diep, in de materie zitten.
En daar zit meteen ook de crux, we redeneren veel te veel vanuit onszelf. We denken te vaak dat de hartstocht die wij voor onze eigen toko’s voelen, hetzelfde gevoeld wordt door onze klanten.
Maar dat is helaas niet zo.
Klanten moeten eerst op een heel ander niveau geraakt worden…
Lees snel verder op bouwkennisblog waar mijn artikel origineel verscheen. Je vindt daar diverse voorbeelden hoe je in B2B ´via beleving en emotie de techniek bewijst´.
Misschien inspireert het jou ook in de vernieuwing van jullie B2B marketing en communicatie?
Lees verder: Marketing van ‘inside out’ naar ‘outside in’
Van ‘inside out’ naar ‘outside in’ marketing & communicatie Vaak merk ik bij toeleverende bedrijven aan de bouw, dat er enorm gepassioneerde mensen werken met heel veel kennis van zaken. Geweldig om te zien. Dat wat via hun marketing en communicatie daarvan de ‘buitenwereld’ bereikt, is echter grotendeels vanuit het bedrijf zelf geredeneerd. Sla er ...
Lees verder: In technische B2B en wil je een onweerstaanbare gunfactor?
In technische B2B en wil je een onweerstaanbare gunfactor? In veel technisch georiënteerde B2B bedrijven waar ik kennis mee mag maken, wordt vaak en veel gecommuniceerd over innovaties, technische snufjes, specificaties, handige tools en aanvullende services. En daar is niets mis mee. Het komt voort uit een diepgewortelde fascinatie voor techniek. Maar toch, de belangrijke ...
Geef een reactie op “Bewijzen is het nieuwe beweren in B2B marketing”