Social selling in mijn verkoopproces, waarom zou ik?

Social selling

social selling

Deze tijd maakt één ding duidelijker dan ooit, als je in verkoop online niet zichtbaar en vindbaar bent, dan wordt het steeds lastiger om mee te kunnen blijven doen.
Social selling, online sales, contentmarketing, zoekmachines, het kan allemaal best wel overweldigend overkomen.

Zeker als je verantwoordelijk bent voor het salesteam, een specifieke klantgroep of rayon, en iedereen naar jou kijkt voor het antwoord.

De ontwikkelingen gaan zo rap en sijpelen zo breed door in de verschillende vakgebieden binnen het bedrijf, dat je zomaar het risico loopt op iedere commerciële hype te willen duiken die je voorbij ziet komen. Of dat je jezelf juist te afwachtend opstelt omdat het overzicht inmiddels ontbreekt.

Social selling in business-to-business, het moet!

Hoe dan ook. Bijna al jouw (potentiële) klanten zijn inmiddels online actief. Ook in B2B. De meeste aankopen starten dan ook bij een zoekmachine als Google of LinkedIn. Ja, ook een zakelijke social medium als LinkedIn functioneert nu voor jouw prospects als een zoekmachine. Voor het vinden van de juiste mensen natuurlijk. Maar ook voor het vinden van de juiste informatie en expertise. En om voeling te houden met de branche bijvoorbeeld.

De koopreis en voorselectie voor het vinden van een geschikte leverancier of samenwerkingspartner wordt door prospects dus vaak online en via social media gedaan, nog voordat het eerste contact met jou (duidelijk) gelegd wordt. En jij wil met jouw bedrijf en oplossingen wel bij die online voorselectie zitten, toch? Jouw bestaande klanten verwachten bovendien ook van je dat je ze via online kanalen informeert en adviseert. Online actief zijn met behulp van social selling (online relaties ontwikkelen als onderdeel van je verkoopproces) is dus inmiddels noodzakelijk om succesvol te zijn of blijven in verkoop.

Online honger creëren naar meer

verkopen via online

Lukraak beginnen met allerlei ad hoc activiteiten online is niet de meest effectieve manier.

Het is namelijk niet alleen belangrijk jezelf en je bedrijf op de juiste manier te presenteren, maar ook de juiste kennis op het juiste moment aan de juiste mensen te presenteren.

Nou, dat is nogal wat.

Hoe leg je hiervoor een goede basis? Hoe grijp je die verkoopkansen die je online voorbij ziet komen? Hoe gaan de juiste mensen jou en het bedrijf zien als de expert in jouw vakgebied? Als die fijne gids die ze naar de juiste beslissing loodst?

Het kortste antwoord; pel het af tot de kern. In de basis betekent social selling namelijk dat je consequent (lekkere) kleine kennishapjes deelt om zo bij jouw publiek honger te creëren naar meer. Ofwel, met relevante kennis en ervaring interesse wekken om steeds meer van jou te willen weten en in actie te schieten door contact met jou op te nemen. Dit kun je doen door zelf het initiatief te nemen, of door slim te reageren op wat anderen online doen of vragen.

Social selling begint bij jezelf en je denkwijze

Je bent verkoper in hart en nieren. De eerste stap voor online salessucces is echter stoppen met verkopen. Huh?! Als je bij alles dat je doet voor ogen houdt dat je die fijne gids voor jouw potentiële klanten wilt zijn, dan kan er al niet gek veel meer fout gaan. En dat betekent dus niet (onbewust en) ongewenst producten en diensten opdringen, want dat is gewoon niet fijn. Dat betekent wel de behoefte van je klanten goed kennen, want anders kun je ze vervolgens niet naar de juiste, relevante en passende oplossing gidsen.

Deel je kennis en ervaringen, adviseer daarbij beargumenteert en zorg dat je relevant blijft, zodat mensen jou online als expert gaan herkennen en erkennen. En je succesvol wordt in social selling. Zodat jij en het verkoopteam meteen ook goede online ambassadeurs worden voor het bedrijf.

Met je commerciële team meteen goed van start met social selling?

Ik kan je helpen. Met een goed fundament voor de specifieke situatie van jouw bedrijf of salesteam, zodat jullie het daarna meteen effectief zelf doen. Met het grijpen van online saleskansen via social selling, of met de fijne kneepjes van LinkedIn bijvoorbeeld. Zullen we eens bellen?

Lees verder: Sales innovatie via LinkedIn

Sales innovatie via LinkedIn Sales innovatie. Social selling. Sales 8.0. Het maakt me niet uit hoe je het noemt. Als je maar in de gaten hebt dat sales onderhevig is aan flinke veranderingen. Ook in de bouw. En dat het in een rap tempo gaat. Misschien heb je dat al lang gelezen of gehoord of ...

Geef een reactie op “Social selling in mijn verkoopproces, waarom zou ik?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

Positioneren in de maakindustrie

Je hebt de focus op het produceren van je producten. Logisch, maar hoe onderscheid je jezelf als producent van die anderen? Dat doe je door slim te positioneren. Of, zoals Jos Burgers al eens zei: “Door jouw specifieke plekje in het weiland op te eisen en bekend te maken.” Je kunt hiervoor 5 stappen volgen. …

Duurzame content met een ‘always on’ contentstrategie

Hoe je via kennisleiderschap je productiebedrijf laat groeien

meer blogs

Waar draait het om in business-to-business marketing?

Eerst een definitie van business-to-business marketing: “B2B-marketing (business-to-business-marketing) is het proces van het promoten en verkopen van producten of diensten tussen twee bedrijven. Het houdt in dat relaties met andere bedrijven worden opgebouwd en onderhouden om omzet te genereren, groei te stimuleren en waarde te creëren. B2B-marketing omvat doorgaans langere verkoopcycli, grotere transacties en complexere …

Contentmissie in b2b formuleren

Toegevoegde waarde in b2b

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
sluiten