Inbound marketing, het slome slakje…

Inbound slakjeMeteen maar de clou verklappen; inbound blijkt helemaal niet zo’n sloom slakje te zijn!

En dit verhaaltje over een slakje is dan ook niet al te lang. Omdat ik denk dat deze titel vooral mensen prikkelt die over het algemeen weinig geduld hebben, leek me dit het juiste begin.

En ongeduldigen zijn er wel veel, merk ik de laatste tijd. Niet gek ook hoor, want ja, als alles om je heen in de 16eversnelling lijkt te gaan, dan kun je niet anders dan je te midden van dat alles af en toe wel een sloom slakje voelen. Met als gevolg dat je ook maar gaat opschakelen.

Inbound marketing wordt ook wel eens met ‘sloom’ geassocieerd. Of ja, vaker dan eens. Want stoppen met pushen en aandringen en onderbreken, vergt voor je gevoel veel meer geduld, dan je uiterste best doen om zodanig woest aantrekkelijk te zijn, dat ze vanzelf naar je toekomen.

‘‘Inbound marketing? Pff, echt niet. Dat duurt me echt veel te lang! Zo traag allemaal. Van nul af aan online de boel op gaan bouwen. Zucht… Nee, dank je! Kom op, het zijn barre tijden, verkopen zullen we! Go go go!’’

En ja, hoewel ik inbound marketing geweldig vind, ook bij mij vallen de shares en likes wel eens tegen. Maar weet je wat ik steeds vaker in de praktijk merk?  Zeker in het veld waar ik rondkuier? Je content wordt misschien helemaal niet zo veel geshared of geliked of geretweet of… ( ja, sorry ik schiet al op, het is wel duidelijk dat ik ‘delen’ bedoel), maar dat zegt ook niet alles over ‘engagement’! Of de betrokkenheid bij jouw boodschap.

Het slijmerige slakje sloop sloom door het slappe social sharing slootje

Inbound slaMaar weet je wat ik steeds vaker in de praktijk merk?  Zeker in het veld waar ik rondkuier?

Je content wordt misschien helemaal niet zo veel geshared of geliked of geretweet of… ( ja, sorry ik schiet al op, het is wel duidelijk dat ik ‘delen’ bedoel), maar dat zegt ook niet alles over ‘engagement’! Of de betrokkenheid bij jouw boodschap.

Zeker als meten en monitoren nog niet tot je corebusiness behoort, omdat alle andere dingen die je moet doen al in de 16e versnelling gaan, dan kun je nog wel eens aangenaam verrast worden.

Het inbound slakje is mijn BBF (aller, allerbeste vriendje dus)

Want wat blijkt dan ineens IRL -in de fysieke wereld dus-? De magneet doet weldegelijk z’n werk!

Uit allerlei onverwachte hoeken, gaten en onoverzichtelijke spelonken komen vragen, complimenten, opmerkingen, kritische noten en vooral ook hartverwarmende opmerkingen als ‘ik had laatst je blogs gelezen en….’

Zeker, ik had al wel eens gehoord van de 90-9-1 regel van Jakob Nielsen, maar nu blijkt het dus ook echt zo te werken!

90% lurkt!

Een ‘lurker’ (heb het dus ook niet verzonnen) is een passieve bezoeker, die zeker wel leest en uitpluist, maar niet zelf content deelt of zichtbaar online reageert op anderen. 9% van de bezoekers laat wel eens wat actie zien, of reageert op iets of iemand. En slechts 1% van de bezoekers is actief door zelf content te plaatsen, te reageren op anderen etc. etc.

Dus, wees voorzichtig met het interpreteren van de ‘social shares’ van jouw online activiteiten, want je kunt je wel eens aardig vergissen.

En ja, wil je het toch echt zeker weten, of geen verrassingen, duik dan vol verve in de wereld van de statistieken. Toch al bij uitstek een wereld voor ongeduldige mensen, toch?

Laat het inbound slakje rustig verder sluipen, want, ook al lijkt het soms van niet, het kiest moeiteloos de richting naar het smakelijkste slablaadje!

Ik ben wel benieuwd of jij dit ook zo ervaart, of dat geduld inderdaad de schoonste zaak is…
Moet het, volgens velen, tijdenlang beklijven, of merk je, net als ik, dat de boel ook dankzij inbound marketing razendsnel in een hogere versnelling kan komen? 

 

 

Lees verder: Employee advocacy: medewerkers als online ambassadeurs

De kracht van medewerkers als online ambassadeurs Ben je net gewend aan de term ‘inbound marketing’ en heb je misschien al (wat) stappen gezet in deze richting, beginnen die marketeers weer over iets anders… ‘Employee advocacy’… Gelukkig is de inhoud niet nieuw en liggen deze marketingtermen in elkaars verlengde, mooier nog, ze versterken elkaar als ...

Lees verder: Van DNA naar beter in B2B marketing

Stappenplan om te bouwen aan oprechte B2B marketing Willen jullie met je bedrijf gezien worden als kennisleider? Dan zal je niet alleen een vernieuwende kijk moeten bieden in jullie expertisegebied, maar die vernieuwende kijk vervolgens ook uitdragen in alles dat jullie bieden, doen en bewijzen. Geen sinecure dus! Het draait daarbij eigenlijk allemaal om het ...

Geef een reactie op “Inbound marketing, het slome slakje…”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

Positioneren in de maakindustrie

Je hebt de focus op het produceren van je producten. Logisch, maar hoe onderscheid je jezelf als producent van die anderen? Dat doe je door slim te positioneren. Of, zoals Jos Burgers al eens zei: “Door jouw specifieke plekje in het weiland op te eisen en bekend te maken.” Je kunt hiervoor 5 stappen volgen. …

Duurzame content met een ‘always on’ contentstrategie

Hoe je via kennisleiderschap je productiebedrijf laat groeien

meer blogs

Waar draait het om in business-to-business marketing?

Eerst een definitie van business-to-business marketing: “B2B-marketing (business-to-business-marketing) is het proces van het promoten en verkopen van producten of diensten tussen twee bedrijven. Het houdt in dat relaties met andere bedrijven worden opgebouwd en onderhouden om omzet te genereren, groei te stimuleren en waarde te creëren. B2B-marketing omvat doorgaans langere verkoopcycli, grotere transacties en complexere …

Contentmissie in b2b formuleren

Toegevoegde waarde in b2b

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
sluiten