Thought leadership; geef en u zal ontvangen

Bouwen aan ’thought leadership’

‘Inbound marketing’ is mijn ogen een vorm van ‘egoloze’ marketing. Niet meer immens grote ‘in your face’ boodschappen opdringen in de markt, maar jezelf er aan herinneren dat je een gewoon mens aan de andere kant wilt bereiken, die net zo behandeld wil worden als jijzelf.

thought leadership

Op een integere manier en op het moment dat hij of zij er behoefte aan heeft. Dus niet meer rücksichtslos de aandacht opeisen via het kanaal van jouw keuze op het moment dat jij het wilt. Om vervolgens te vertellen hoe te gek en goed jullie zijn. Nee, juist dat ego opzij zetten en dat wat je doet veel meer ten gunste van je publiek doen. Jezelf constant afvragen: “Is het nuttig voor mijn klanten wat ik hier aan het doen ben?” Zodat je de aandacht ook echt verdient en niet ongewenst opdringt.

Bouwen aan vertrouwen

Wat is eigenlijk jouw expertisegebied? Waar wil jij nou specifiek om bekend staan in de markt? Door wat je weet te delen, bouw je vertrouwen. Door steeds jouw kennis over dat bepaalde onderwerp te delen, gaan mensen jou zien als die deskundige specialist die je bent. Als het om die specifieke kennis, kunde en een vernieuwende blik gaat, dan moeten ze dus bij jou zijn. Bij niemand anders. Ze kunnen inhoudelijk keer op keer op je rekenen. Dat bewijs je door gewoon te laten zien dat je er verstand van hebt. Door beetjes van jouw specifieke kennis te delen. Via content als video’s en blogs bijvoorbeeld.

 

The content marketing piramid

Zo bouw je onbewust bij jouw publiek een bepaalde band op. En zodra de behoefte er dan is, word jij snel gevonden. Zo bouw je aan ‘thought leadership’.

Puzzelstukjes

Moet je dan de hele puzzel al voor ze op gaan lossen?

Nee, dat niet natuurlijk, maar wel steeds een paar stukjes geven. Zodat ze ‘eager’ worden om de hele puzzel op te kunnen lossen. Want daarvoor hebben ze uiteraard nog net wat meer van jouw deskundigheid en ervaring nodig. En daar gaan ze dan vanzelf naar op zoek.

Dat vinden ze op de verschillende kanalen waar ze oriënteren. Of via Google. Omdat jij het altijd al over dat specifieke onderwerp hebt, en Google dus weet dat je hoog in de zoekresultaten moet verschijnen, omdat je relevant bent voor de zoeker. En dan komen ze –als het goed is- vanzelf een keertje op jouw website. Waar weer meer puzzelstukjes te vinden zijn. Maar natuurlijk niet allemaal…

Door niet alles weg te geven, voeg je meer waarde toe aan wat je aanbiedt. Schaarste creëren is altijd al een goede manier geweest om waarde toe te voegen in de ogen van de klant. Jouw aanpak is uniek. Als het aanspreekt, wil iemand meer. Houd het dus ook dicht bij jezelf of het DNA van je bedrijf.

Gezien worden als autoriteit

Aan autoriteit kun je dus bouwen. Op verschillende manieren. Mensen gaan jou zo zien als de expert. En die mensen met autoriteit worden gerespecteerd en bewonderd. Zo werkt dat nou eenmaal. Het is een manier om mensen meer en meer aan je te binden. Maar wel via de condities die zij zelf kiezen. Vrijblijvend in het begin, maar steeds hechter naarmate je volgers fan worden…

Je hebt vast wel eens iets oprecht gedaan om een ander te helpen? Een online enquête ingevuld, een bericht van een bekende geliked? Gratis een beetje van je nuttige kennis uitgedeeld? Zonder er iets voor terug te vragen of te verwachten?

Vroeg of laat krijg je dat terug. Dat heeft te maken met een soort onbewust ‘mentaal schuldgevoel’. Dat ga je merken, geloof mij maar. Maar het werkt alleen als je het ook echt doet om te delen, niet alleen om te nemen.

Ik ben wel benieuwd, met welk specialisme wil jij bekend staan in de markt en waarom?

 

Lees verder: Employee advocacy: medewerkers als online ambassadeurs

De kracht van medewerkers als online ambassadeurs Ben je net gewend aan de term ‘inbound marketing’ en heb je misschien al (wat) stappen gezet in deze richting, beginnen die marketeers weer over iets anders… ‘Employee advocacy’… Gelukkig is de inhoud niet nieuw en liggen deze marketingtermen in elkaars verlengde, mooier nog, ze versterken elkaar als ...

Lees verder: Hoe je via kennisleiderschap je productiebedrijf laat groeien

Kennisleiderschap in de maakindustrie. Bouwen aan kennisleiderschap is een slimme manier om je productiebedrijf te laten groeien. Kennisleiderschap is de term die ik gebruik, in business-to-business marketing heet dit officieel ‘thought leadership’. Kennisleiderschap is het aanreiken van originele en innovatieve ideeën die verandering of vooruitgang binnen je industrie aanjagen. Kennisleiderschap kan op verschillende manieren geuit ...

Geef een reactie op “Thought leadership; geef en u zal ontvangen”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

Positioneren in de maakindustrie

Je hebt de focus op het produceren van je producten. Logisch, maar hoe onderscheid je jezelf als producent van die anderen? Dat doe je door slim te positioneren. Of, zoals Jos Burgers al eens zei: “Door jouw specifieke plekje in het weiland op te eisen en bekend te maken.” Je kunt hiervoor 5 stappen volgen. …

Duurzame content met een ‘always on’ contentstrategie

Hoe je via kennisleiderschap je productiebedrijf laat groeien

meer blogs

Waar draait het om in business-to-business marketing?

Eerst een definitie van business-to-business marketing: “B2B-marketing (business-to-business-marketing) is het proces van het promoten en verkopen van producten of diensten tussen twee bedrijven. Het houdt in dat relaties met andere bedrijven worden opgebouwd en onderhouden om omzet te genereren, groei te stimuleren en waarde te creëren. B2B-marketing omvat doorgaans langere verkoopcycli, grotere transacties en complexere …

Contentmissie in b2b formuleren

Toegevoegde waarde in b2b

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
sluiten